Delhi: stad met vele gezichten - Reisverslag uit Jaipur, India van Olie&Sonja - WaarBenJij.nu Delhi: stad met vele gezichten - Reisverslag uit Jaipur, India van Olie&Sonja - WaarBenJij.nu

Delhi: stad met vele gezichten

Door: Olha en Sonja

Blijf op de hoogte en volg Olie&Sonja

01 November 2012 | India, Jaipur

Vanmorgen hebben we Delhi achter ons gelaten. Ik weet niet of er steden zijn zoals deze. In onze vorige verslagen beschrijven we alle luxe en gemak die we in de afgelopen dagen hebben beleeft.
Maar er is ook nog een andere kant. Op sommige plekken zie je tenten , nou ja iets wat er op lijkt en gemaakt van zeil en zo, langs de kant van de weg staan. Mensen wonen erin , ook met hele gezinnen. Lijkt mij niet erg fijn om langs de drukke weg te wonen in een tent.

Het is een keiharde bestaan hier.
Mensen werken heel hard voor hun kost. We hebben inmiddels wat mensen gesproken en als je hun verhalen hoort, dan lijkt het onwerkelijk te zijn. Zo vertelde een jonge dame aan ons dat zij van 's morgens vroeg tot 23.00 uur aan het werk is , en dat elke dag. Sommige mensen hebben meerderde baantjes.Onze receptionist betrap ik weleens dat hij in slaap valt achter de balie, maar dan denk ik : "misschien heeft hij vannacht elders gewerkt...".
We mopperen weleens in NL dat er te veel regels zijn, maar we hebben tenminste een CAO die de rechten van werknemers in bescherming neemt.

Gisteren zijn we naar Old Delhi geweest. We hebben in riksja gereden. Nou ja, we hebben gezeten en de bete man heeft hard moeten werken om door de drukte heen te komen. Soms moest hij afstappen en en riksja met ons tweeën er in door de drukte heen optrekken. En als we geen voorrang kregen , ging hij heel hard schreeuwen, want als je hard schreeuwt krijg je voorrang, althans het lijkt erop. Op sommige momenten voelden we ons ongemakkelijk erbij als toeristen. Maar toch is het de moeite waard om de werkelijkheid te realiseren. En vooral te beseffen hoe goed we het niet hebben....daar in de verre Nederland.

Zoals eerder geschreven , het verkeer is hier één grote chaos. Gisteren hebben we het aangedurfd en op stap geweest met ons tweeën. Te voet moet je dus eigenlijk tussen de auto's door proberen te lopen en dat is gelukt. Heerlijk al die chaos en getoeter. Maar als je geen liefhebber van bent, moet je echt niet in Delhi wezen.
Maar als je drukke verkeer wegdenkt, dan zie je de schoonheid van de mensen en de gebouwen.

DELHI: STAD MET VELE GEZICHTEN.